Det glömda ursprunget

Jag har precis bläddrat igenom den andra delen av de böcker som någon avlägsen släkting samlat ihop om vår släkt och våra förfäder. Eller det är snarare min farmors mammas släkt. Britta. Eller ja, alla från och med hennes föräldrar Karin och Henrik. Den första delen handlar om tiden innan deras, hur vi efter hela världens utveckling hamnade i Arvika. Ungefär.
Och den andra delen handlar alltså om alla Brittas syskon och min farmors kusiner och min pappas syssligar och mina bryllingar. Det är ganska många det. För Britta var en sju syskon. Vi är 170 st ungefär. Även om inte alla har skrivit något om sig själva så är det en ganska tjock bok.

Den delen av min släkt är nästan helt okänd för mig. Jag har träffat mina kusiner och min farmor och hennes syster. Kanske nån mer avlägsen nån gång. Jag har vetat att jag har sysslingar och bryllingar, visst. Men att vi är över hundra levande släktingar. 
Det finns/fanns en jäkla massa idrottare. Två st som var med i OS i Berlin 1936 i truppgymnastik, och en tredje som cyklade dit för att han var för ung för att få vara med och tävla. Bara det liksom.
En massa friluffare som simmar, paddlar, springer, cyklar, gymnasticerar, seglar, går i skogen, flyger, hoppar fallskärm...

En massa konstnärer finns det också.

Och ALLA har varit ute och rest i hela världen. Jobbat, pluggat, flygit hit och dit, cyklat lite varstans, bott, ambassadörat, fötts, au-pairat, reselett, träffat framtida män och fruar och allt vad det är.
I Schweiz, Frankrike, England, USA, Indien, Danmark, Tyskland, Italien, Kina, Sydamerika och typ överallt i Afrika.

Sköna människor som jag önskar jag hade känt när de var i livet. Och en massa som jag önskar jag hade kontakt med och kände nu.

Och allt som började i Arvika. Jag har aldrig ens varit i Värmland.
Jag blir helt förbluffad.

Kommentarer
Postat av: Camilla

vad häftigt! jag vill släktforska nån gång. det är sjukt intressant. och fint!

2011-08-25 @ 10:05:46
URL: http://voiceinmythroat.blogspot.com/
Postat av: Joanna

Jaa! Det är jätteintressant. Fast jag är glad att jag slipper släktforska själv, det skulle nog vara rätt utmattande..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0