Och helt plötsligt är man vuxen

Okej tekniskt sätt blir jag inte 18 så fort klockan slår midnatt. Men hur många blir det egentligen? Som föddes precis när klockan slog 00.00. Just det.

Grejen är att plötsligt är man vuxen. Över en natt. Asså verkligen.
Jag menar jag är ju samma tjej idag som jag kommer vara imorgon. Plötsligt räknas jag bara som tillräckligt mogen för att vara myndig. Det är ju lite knäppt egentligen. Vad har riksdagen för rätt i att bestämma när jag är mogen och inte? Tänk om jag inte alls är mogen. Eller tänk om jag varit mogen i flera år redan.

Lite ironiskt att mina sista barndomstimmar håller på att passera. Och vad gör jag? Sitter och tänker på djupa grejer. Pluggar. Längtar till helg. Tänker på krogen, fest, studentkryssning. Planerar bålsmak. Och letar tårta. Sitter snällt på mitt rum medan familjen håller på med hemligheter i köket. Jag borde leka!

Jag känner mig inte vuxen. Men enligt svensk lag är jag det om 36 minuter.

Imorgon kommer vara en helt vanlig dag. Jag kommer gå till skolan, skriva samhällsprov om politik, gå hem, plugga. Mamma och pappa jobbar sent.
Eller okej, inte riktigt helt vanlig. Jag kommer bli väckt tidigt på min sovmorgon för frukost på sängen och presenter. Sen kommer jag och min syster gå ut och äta. Och Therese kommer ta en födelsedagsfika med mig.

Det är så konstigt. Bara. Konstigt.

Alldeles snart fyller jag 18.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0