Jag ångrar ingenting.

Jag har alltid, som många andra, tänkt att nyår...nu är ett år slut och ett nytt börjar. Ett nytt kapitel i livet startar nu. Jag har aldrig haft nyårslöften, har aldrig riktigt trott på dem. Men ändå har det alltid funnits en undermedveten tanke att nu har jag chansen att förändra. Nu kan jag börja ett nytt kapitel, göra nya saker och släppa lite av det förgångna året bakom mig.

Men i år slog det mig, tänk om den starten redan varit? Nyår sker varje år, samma tid. Men vi är individuella, varje människa kan inte anpassa förändringar så. Tänk om min ordentliga kapitelövergång bara sker varannat nyår, eller mitt i sommaren istället? Nyår har ingen betydelse. Nu vet jag att i år gick jag in i ett nytt kapitel i livet. Jag fyllde 18 och sedan dess har mitt liv faktiskt förändrats ganska mycket när jag tänker efter.

Jag är ingen ny människa, jag är samma gamla Joanna med samma värderingar och samma tankesätt. Men någonting har hänt. Jag blev inte vuxen över en natt. Men jag har vuxit. Jag har förändrats. Jag har blivit någon.
Jag vet också att andra människors syn på mig har förändrats. Vissa till det bättre och vissa till det sämre.
Sanningen är att jag är inte längre den snälla, småblyga, duktiga flickan som alla tycker om. Jag är det fortfarande på ett sätt, men jag har också blivit mer självsäker. Och det har gjort att jag vågar ta ut svängarna lite mer. Jag vet själv att ifall livet står still, sitter jag och halvgråter över det. Jag kanske förstör mer för mig själv, ställer till det för mig. Gör mig själv, som jag alltid kämpat emot, mer sårbar. Eller i det långa loppet kanske precis tvärtom. Jag har iallafall vuxit i den mån att jag inte längre bryr mig ifall alla tycker om mig. Och jag är nöjd med det.

2011 har för mig varit ett år av förändring. Förändring till det bättre, enligt mig.
Anledningen varför jag delar med mig av allt det här är att jag vill att folk ska veta att det är så det är. Vissa kanske tycker att jag förändrats till det sämre, men det ger jag faktiskt fan i, för jag är nöjd med mig själv. Jag har alltid trivts med mig själv, men nu har jag vuxit in i det ännu mer. Och ifall vissa tycker att jag blivit bitchig, snobbig eller den där hon-tror-att-hon-är-något-tjejen, så får det vara så. För jag inte bara tror, jag vet att jag är något.

Jag har kommit till den insikten att jag vill leva fullt ut och få ut det mesta av livet. Jag vill ha erfarenheter, av alla slag. Jag vill vara ung och dum under tiden jag faktiskt är ung. Det innebär att jag kanske inte alltid tänkt mig för lika mycket inför saker jag gjort. Jag vill att folk inte ska döma mig, utan att förstå att jag lever.
Upplever.
Jag vågar satsa lite mer, och därmed också vinna lite mer.
För om det är något jag lärt mig under 2011 är det att ta chanser när de kommer, men också att lita mer på mig själv. Det här året har varit det galnaste, mest händelserika, mest erfarenhetsbyggda och utan tvekan det roligaste hittills i mitt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0